Το Θεματικό Πολιτιστικό Δίκτυο για την Κοινωνιολογία του φύλου "Κορίτσια και αγόρια: Είμαστε όλοι ίδιοι; Είμαστε διαφορετικοί;" οργανώνεται από το Τμήμα Πολιτιστικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαϊας και το Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας. Γενικός στόχος του είναι οι μαθητές να διερευνήσουν το ρόλο του δικού τους και του αντίθετου φύλου διαχρονικά και παγκόσμια.
ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
1. ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ
- Να διερευνήσουν τους ρόλους των δύο φύλων
- Να έρθουν σε επαφή με την ιστορική τους εξέλιξη
- Να ορίσουν παράγοντες από τους οποίους οι ρόλοι επηρεάζονται
- Να κατανοήσουν την έννοια του στερεότυπου
- Να γνωρίσουν τη θέση των φύλων στον κόσμο
- Να κατανοήσουν τη σχέση φύλων- οικογένειας-σχολείου –κοινωνίας
- Να έρθουν σε επαφή με οργανώσεις, κινήματα και φορείς που ασχολούνται με την ισότητα των δύο φύλων
- Να κατανοήσουν τις έννοιες της ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης
2. ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
- Να μπορούν να διακρίνουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται το κάθε φύλο στις διάφορες περιστάσεις
- Να μπορούν να διακρίνουν στερεοτυπικές αντιλήψεις, συμπεριφορές και ανισότητες
3. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΙ
- Να υϊοθετήσουν θετική στάση απέναντι και στα δύο φύλα
- Να υϊοθετησουν μη στερεοτυπικές συμπεριφορές στην καθημερινότητά τους
- Να αποδεχτούν την ανάγκη ίσων ευκαιριών και στα δύο φύλα
- Να συμβάλλουν στο μικρόκοσμό τους στην κοινωνική δικαιοσύνη σε επίπεδο φύλων
Δραστηριότητες του Δικτύου:
1. Επιμορφωτικό Σεμινάριο
3ωρη σεμιναριακή συνάντηση με την καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Ασημάκη για την κατάρτιση των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών (θα υπάρξει σχετική ενημέρωση)
2. Θεατρική παράσταση
Οι μαθητές παρακολουθούν θεατρική παράσταση στο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας για τη θέση της γυναίκας σε διάφορες ιστορικές περιόδους στην Ελλάδα (θα οριστεί σχετική ημερομηνία)
3. Προτεινόμενες δραστηριότητες στην τάξη (Οι δραστηριότητες καταγράφονται με μια εξελικτική λογική, παρόλα αυτά ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός θα κρίνει εάν θα ακολουθήσει αυτή ή άλλη δομή)
- Οι μαθητές δημιουργούν εννοιολογικούς χάρτες ή συμμετέχουν σε δράση καταιγισμού ιδεών για το τι είναι κατά τη γνώμη τους αγόρι και τι κορίτσι (ο καθένας και για τα δύο φύλα)
- Οι απαντήσεις αποδελτιώνονται από τους μαθητές και δημιουργούνται μεικτές ομάδες εργασίας με συγκλίνουσες ή αποκλίνουσες αναπαραστάσεις κατά την κρίση του υπεύθυνου εκπαιδευτικού
- Κάθε μαθητής καταγράφει «πώς φαντάζεται τον εαυτό του στα 30 του χρόνια»
- Οι μαθητές σχολιάζουν το θεατρικό που παρακολούθησαν
- Οι μαθητές αναζητούν παλιές φωτογραφίες γυναικών και αντρών στην οικογένεια και στον επαγγελματικό χώρο και σχολιάζουν
- Καταγράφουν σε συνεντεύξεις ανδρών και γυναικών από το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον τους, σχετικές εμπειρίες και γεγονότα και τα σχολιάζουν
- Επίσης μελετούν τα παλιά αλφαβητάρια του δημοτικού και καταγράφουν τους ρόλους που αποδίδονται σε άντρες και γυναίκες
- Δίνονται στους μαθητές ιστορίες με αναμενόμενες ή μη καταλήξεις για να τις σχολιάσουν και τους ζητάμε να προτείνουν δικές τους καταλήξεις
Παράδειγμα:.Ένας μαθητής της Γ Λυκείου επιθυμεί να σπουδάσει νηπιαγωγός. Αγαπά πολύ τα παιδιά και του αρέσει να διδάσκει. Οι γονείς του και ο κοινωνικός τους περίγυρος ενθουσιάζονται με την ιδέα και όλοι τον θαυμάζουν για την επιλογή του. Σχολιάστε την ιστορία. Θεωρείται πιθανό κάτι τέτοιο; Κατά τη γνώμη σας πώς θα μπορούσε να καταλήξει αυτή η ιστορία;)
- Οι μαθητές αναζητούν από το Μουσείο Τύπου της Πάτρας τα «ημερολόγια των κυριών» και καταγράφουν το ρόλο της γυναίκας και του άντρα της εποχής εκείνης
- Πολύ καλή ευκαιρία για την ίδια συζήτηση παρέχουν και λογοτεχνικά κείμενα αλλά και παραμύθια
- Oι ρόλοι στα ομαδικά παιχνίδια
- Η εξέλιξη στο ένδυμα και πώς αυτό αποτύπωσε την αλλαγή των ρόλων
- Μελέτη εθίμων που καταδεικνύουν το ρόλο των φύλων όπως το έθιμο της προίκας
- Το φύλο και η εργασία: Δίνονται στους μαθητές λίστες επαγγελμάτων να τις διακρίνουν σε γυναικεία και ανδρικά. Όταν το κάνουν γίνεται συζήτηση γιατί γίνεται αυτή η διάκριση, τι την υπαγορεύει και αν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά τα πράγματα
- Ακολουθεί αναζήτηση και καταγραφή πραγματικών ανθρώπων σε μη αναμενόμενα επαγγέλματα π.χ. γυναίκες στην πολεμική αεροπορία, άνδρες βρεφονηπιοκόμοι κ.α
- Ανά ομάδα οι μαθητές παρουσιάζουν μελέτη περιπτώσεων πραγματικών ανθρώπων π.χ. η πρώτη Ελληνίδα φοιτήτρια ή πρώτη γυναίκα πρωθυπουργός στον κόσμο, ο πρώτος άνδρας νηπιαγωγός
- Μελέτη άλλων χωρών και πολιτισμών, τα φύλα στον κόσμο (π.χ. Σκανδιναβία, Αφγανιστάν, Σαουδική Αραβία)
- Μελέτη των Σουφραζέτων
- Παρουσίαση από τα παιδιά οργανώσεων που προάγουν την ισότητα των δύο φύλων
4. Καταληκτική Δράση Δικτύου
Όλοι οι συμμετέχοντες παρουσιάζουν το έργο τους με όποιο περιεχόμενο και τρόπο επιθυμούν (π.χ. δρώμενο, παραμύθι, έκθεση φωτογραφίας, παγωμένες εικόνες κ.τλ.) σε εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί για τον Εορτασμό της Ημέρας των Μουσείων (18 Μαϊου 2014) στο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας. Η εκδήλωση θα καταλήξει με βιωματική δράση-κυνήγι θησαυρού σχετική με το θέμα.