Το Θεματικό Πολιτιστικό Δίκτυο «Ραδιόφωνο: Επικοινωνία, Ψυχαγωγία, Ενημέρωση» οργανώνεται από το Τμήμα Πολιτιστικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαϊας και το Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας. Γενικός στόχος του Δικτύου είναι οι μαθητές να κατανοήσουν τι είναι το ραδιόφωνο και τον ρόλο που έχει παίξει διαχρονικά και παγκόσμια στην επικοινωνία, την ψυχαγωγία και την ενημέρωση των ανθρώπων.
ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
1. ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ
- Να διερευνήσουν τι είναι το ραδιόφωνο και πώς λειτουργεί.
- Να γνωρίσουν τα ηλεκτρονικά στοιχεία στα οποία βασίζεται η λειτουργία του και τον ρόλο τους.
- Να γνωρίσουν διαφορετικούς τύπους ραδιοφώνων τεχνολογικά
- Να γνωρίσουν διαφορετικούς τύπους εκπομπών
- Να έρθουν σε επαφή με την εξέλιξη του στο χρόνο
- Να μελετήσουν τις κοινωνικές ανάγκες που ανά εποχή εξυπηρετούσε
- Να κατανοήσουν τον ρόλο του στην επικοινωνία και τη διαφορά του από άλλα μέσα επικοινωνίας.
- Να διερευνήσουν το ρόλο του στην ψυχαγωγία και την ενημέρωση και το πώς ο ρόλος αυτός διαμορφώνεται σε σχέση με την εξέλιξή του.
2. ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
- Να κατασκευάζουν με απλά υλικά το δικό τους ραδιόφωνο
- Να παράγουν μια ραδιοφωνική εκπομπή
- Να αναγνωρίζουν τη ραδιοφωνική τεχνολογία κάθε εποχής
- Να μπορούν να διακρίνουν το ποιοτικό ραδιόφωνο, από το μη ποιοτικό
3. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΙ
- Να ενεργοποιήσουν τη φαντασία, να δημιουργήσουν και να δράσουν με αφετηρία ήχους, διαλόγους, μουσικές κλπ προερχόμενες από ραδιόφωνο.
- Να εξοικειωθούν με το ραδιόφωνο και να το επιλέγουν ειδικά σε σχέση με την τηλεόραση
Δραστηριότητες Δικτύου
1. Βιωματικό Σεμινάριο
«Τα αντικείμενα είναι μόνο η αρχή», απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς
2. Προτεινόμενες δραστηριότητες προετοιμασίας στην τάξη, πριν την εκπαιδευτική επίσκεψη:
- Οι μαθητές δημιουργούν εννοιολογικούς χάρτες με κεντρική έννοια το ραδιόφωνο ή συμμετέχουν σε δράση καταιγισμού ιδεών
- Οι απαντήσεις, οι οποίες πιθανόν θα περιέχουν έννοιες όπως επικοινωνία, ενημέρωση, μουσική κ.τ.λ. αποδελτιώνονται από τους μαθητές και δημιουργούνται μεικτές ομάδες εργασίας με συγκλίνουσες ή αποκλίνουσες αναπαραστάσεις κατά την κρίση του υπεύθυνου εκπαιδευτικού
- Αναζήτηση ορισμών σε ψηφιακά και έντυπα λεξικά για τις λέξεις που θα εστιάσουν οι μαθητές (είτε από τους χάρτες είτε από τον καταιγισμό ιδεών
- Παιγνίδια με τις λέξεις επικοινωνία, τηλεπικοινωνίες, ραδιόφωνο, ραδιοφωνία, ψυχαγωγία, ενημέρωση π.χ. ανάλυση στα συνθετικά τους, σταυρόλεξα κ.α.
- Συνεντεύξεις των παιδιών με τους γονείς και τους παππούδες τους σχετικά με το αν άκουγαν ραδιόφωνο, πού, πώς, πότε, ποιες ήταν οι αγαπημένες τους εκπομπές και ποιο το περιεχόμενό τους
- Καταγραφή του ποσοστού των μαθητών της τάξης που ακούνε ραδιόφωνο και του είδους των εκπομπών που ακούνε
- Συζήτηση και καταγραφή απόψεων παιδιών του τι πιστεύουν ότι θα δουν στο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας.
3. Εκπαιδευτική επίσκεψη
Κάθε σχολικό τμήμα συμμετέχει στην εκπαιδευτική δράση του ΜΕΤ «Μαθαίνω πως λειτουργεί το ραδιόφωνο» (πιθανά σε συνδυασμό με επίσκεψη στον ραδιοφωνικό σταθμό του Παν/μίου).
4. Προτεινόμενες δραστηριότητες σύνθεσης στην τάξη, μετά την εκπαιδευτική επίσκεψη
- Σχολιασμός της εκπαιδευτικής δράσης στην οποία συμμετείχαν στο Μουσείο και ενθάρρυνση να εκφράσουν τις εντυπώσεις τους από την επίσκεψή τους σε αυτό με ποικίλους τρόπους π.χ. δημιουργούμε ένα κολάζ εντυπώσεων ζωγραφικών ή γραπτών ή γράφουμε ένα γράμμα προς το Μουσείο για να ευχαριστήσουμε και να επισημάνουμε τι μας άρεσε και τι όχι
- Κάνουμε θεατρικό παιχνίδι αναπαριστώντας τον τρόπο λειτουργίας του ραδιοφώνου, το ταξίδι των ραδιοκυμάτων, την αντίδραση κάποιων που ακούνε ένα συγκλονιστικό νέο από ένα ραδιόφωνο καλό ή κακό κ.τ.λ.
- Αναζήτηση κομματιών από παλιές ραδιοφωνικές εκπομπές και καταγραφή μερών σύγχρονων ραδιοφωνικών εκπομπών. Επαφή με το διαδικτυακό ραδιόφωνο. Σύγκριση και συμπεράσματα
- Αναζήτηση ιστορικών στιγμών στην πορεία του ραδιόφωνου π.χ. η έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου, η ανακοίνωση της ήττας στο Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο, το διάγγελμα του Σεφέρη στο BBC, το ραδιόφωνο του Πολυτεχνείου «Εδώ Πολυτεχνείο» κλπ.
- Κάθε μαθητής καταγράφει «πώς φαντάζεται ότι θα ακούν ραδιόφωνο μετά από 30 χρόνια»
- Συγγραφή κειμένου για ραδιοφωνική εκπομπή.
- Συγγραφή κειμένου για ραδιοφωνική διαφήμιση.
- Δημιουργούμε σενάρια για θέατρο, κουκλοθέατρο, θέατρο σκιών κλπ σχετικά με το θέμα π.χ. προσωποποιούμε το ραδιόφωνο και αυτό διηγείται την ιστορία του ή γκρινιάζει στην τηλεόραση κ.τ.λ.
- Συμμετέχουμε στο σχολικό διαδικτυακό ραδιόφωνο και παράγουμε ραδιοφωνικές εκπομπές
- Δημιουργία έκθεσης-γωνιάς για το ραδιόφωνο στην τάξη. Φωτογραφικό υλικό του χτες και του σήμερα, παλιές συσκευές, φωτογραφίες από την επίσκεψη στο ΜΕΤ κ.α.
- Παρουσίαση της έκθεσης–γωνιάς από μαθητές, σε μαθητές άλλων τάξεων του σχολείου.
- Διερεύνηση της δυνατότητας κάποιο από το υλικό που έχει συγκεντρωθεί για τη δημιουργία της έκθεσης/γωνιάς να δωρηθεί στο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας.(σύσφιξη της σχέσης μαθητή, σχολείου και Μουσείου)
5. Καταληκτική δράση δικτύου
Όλοι οι συμμετέχοντες παρουσιάζουν το έργο τους με όποιο περιεχόμενο και τρόπο επιθυμούν (π.χ. δρώμενο, παραμύθι, έκθεση φωτογραφίας, παγωμένες εικόνες, έκθεση και σχολιασμός συλλογής κ.τλ.) σε εκδήλωση στο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας στο πλαίσιο του Εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων (18 Μαϊου 2014), η οποία θα καταλήξει με βιωματική δράση-κυνήγι θησαυρού σχετική με το θέμα.