Το Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Πανεπιστημίου Πατρών με τη Δ.Π.Ε. Αχαΐας/Πολιτιστικά Θέματα, τη Δ.Δ.Ε./Πολιτιστικά Θέματα, την Πανελλήνια Ένωση Εκπ/κών Πληροφορικής, Παράρτημα Αχαΐας και την Ένωση Εικαστικών Πάτρας συνδιοργανώνουν για το σχολικό/ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, το Πολιτιστικό Δίκτου «Ονειρεύομαι το μέλλον: Μεταμορφώνοντας τη Δημιουργική γραφή σε Ψηφιακή Δημιουργία!».
Βασικό στόχος του δικτύου είναι να ενισχύσει τη σχέση Μουσείου-Σχολείου στο πλαίσιο δράσεων συνδημιουργίας με το Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογγίας, το οποίο θα αποτελέσει πηγή έμπνευσης και εκπαίδευσης. Θα υποστηρίξει τους/τις εκπαιδευτικούς ως προς την αξιοποίηση ψηφιακών μέσων αφήγησης στη διδασκαλία της λογοτεχνίας και στην παραγωγή λογοτεχνικών κειμένων.
Αφορά κυρίως στα Πολιτιστικά Προγράμματα που σχετίζονται με τη φιλαναγνωσία, δημιουργική γραφή, λογοτεχνία (π.χ. ποίηση, παραμύθι, κόμικς), σχολική βιβλιοθήκη, τεχνολογία και σχετικές εικαστικές ή παραστατικές τέχνες.
Στόχοι του Δικτύου:
Επιδιώκεται οι μαθητές/-τριες να:
- προβληματιστούν πως ονειρεύονται το μέλλον (μέσα από τον εαυτό τους, την επικοινωνία, την τεχνολογία, τα κοινωνικά θέματα - όπως διαφορετικότητα, ισότητα, και συμπερίληψη κ.ό.κ.) και ποιος είναι ο ρόλος του Μουσείου στη διαμόρφωση αυτού
- κατανοήσουν ότι:
- το βιβλίο αποτελεί εργαλείο διερεύνησης σύγχρονων θεμάτων, κατανόησης και ερμηνείας του εαυτού μας και του κόσμου που μας περιβάλλει
- η τεχνολογία συνεχώς εξελίσσεται και το γεγονός αυτό έχει αποτύπωμα σε πολλές πτυχές της ζωής μας, όπως στις ανθρώπινες σχέσεις, στη δομή της κοινωνίας, στην επικοινωνία ανθρώπων και στον καθημερινό τρόπο ζωής
- εμπλουτίσουν γλωσσικές εμπειρίες και είδη κειμένων που μπορούν να επεξεργαστούν ή να αναπαράγουν
- εξοικειωθούν με:
- την αναγνωστική και τη συγγραφική- λογοτεχνική πράξη
- τα ψηφιακά εργαλεία δημιουργικής έκφρασης και γραφής
- καλλιεργήσουν τη φαντασία και την κριτική σκέψη
- μετατρέψουν κείμενα δημιουργικής γραφής σε ψηφιακή δημιουργία μέσα από κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία
Μεθοδολογία:
Ως διδακτική μεθοδολογία προτείνεται το βιωματικό εργαστήριο και η εργασία σε ομάδες, που ενισχύουν τη συμμετοχική και ενεργητική μάθηση. Η δράση στηρίζεται στις αρχές της παιδαγωγικής θεωρίας του εποικοδομητισμού, οι οποίες δίνουν έμφαση στην αλληλεπίδραση των εμπλεκόμενων μερών (μαθητής, εκπαιδευτικός, βιβλίο), καθώς και στο κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο συντελείται η μαθησιακή διαδικασία.
Δραστηριότητες /Δράσεις του Δικτύου:
- Επιμορφωτικές Ημερίδες/Εργαστήρια για εκπαιδευτικούς σχετικά με τη δημιουργική γραφή και την ψηφιακή δημιουργία. (Θα υλοποιηθούν δια ζώσης ή μέσω πλατφόρμας - ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες, απογευματινή ώρα)
- Επιλογή 1-3 λογοτεχνικών βιβλίων που πραγματεύονται το παρόν ή το παρελθόν, τις προσωπικές σχέσεις, κοινωνικά θέματα, την τεχνολογία κλπ τα οποία θα επεξεργαστούν από κοινού εκπαιδευτικοί και μαθητές
- Συμμετοχή μαθητών-εκπαιδευτικών σε μια τουλάχιστον εκπαιδευτική Δράση στη μόνιμη ή περιοδική έκθεση του ΜΕΤ -δια ζώσης ή μέσω πλατφόρμας ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες. Η επίσκεψη αυτή στόχο θα έχει την ενασχόληση των μαθητών/-τριών με κάποια από τις μόνιμες εκθέσεις του ΜΕΤ, προκειμένου:
- να δουν πως έχει εξελιχθεί η τεχνολογία σε διάφορους τομείς
- να συνειδητοποιήσουν πως αυτό έχει επηρεάσει την ανθρώπινη ζωή
- να εμπνευστούν και να πειραματιστούν με την καινοτομία
- Ενασχόληση μαθητών/-τριών με τη δημιουργική γραφή προκειμένου να εκφράσουν και να αποτυπώσουν το πως ονειρεύονται το μέλλον και ποιος πιστεύουν ότι μπορεί να είναι ο ρόλος του Μουσείου στη διαμόρφωση του μέλλοντος (εκπαιδευτικός, επιστημονικός, ενημερωτικός, πληροφοριακός, κ.ό.κ.)
- Μετατροπή Δημιουργικής γραφής σε ψηφιακή δημιουργία
- Τελική Εκδήλωση και ψηφιακή έκθεση των έργων για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, τον Μάιο 2022, δια ζώσης ή μέσω πλατφόρμας, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες .
Προτεινόμενες συνεργασίες με κρατικούς φορείς, φυσικά πρόσωπα, μη κρατικούς οργανισμούς:
- Συγγραφείς / Λογοτέχνες
- Δημοτική Βιβλιοθήκη Πατρών
- ΒΥΠ Πανεπιστημίου Πατρών
- Σύνδεσμος Φιλολόγων Αχαΐας
- Εταιρεία Λογοτεχνών Νοτιοδυτικής Ελλάδας